Kurs przeznaczony jest dla:, pedagogów, pedagogów specjalnych, nauczycieli, logopedów, , psychologów, fizjoterapeutów oraz studentów ostatnich roczników powyższych kierunków.
Interdyscyplinarne usprawnianie kończyny górnej i ręki z elementami integracji sensorycznej to autorskie szkolenie stworzone przez terapeutów metod neurorozwojowych i integracji sensorycznej, którego celem jest polepszenie i usystematyzowaniem pracy specjalistów zajmujących się usprawnianiem funkcji manualnych oraz umiejętności samoobsługowych i grafomotorycznych pacjentów z deficytami rozwojowymi a także zaburzeniami w pracy kończyn górnych. Atutem naszego szkolenia jest pokazanie kompleksowego sposobu diagnozowania, przyczyn zaburzeń pracy rąk oraz przestawienie interdyscyplinarnych sposobów usprawniania, które oparte są na najnowszych metodach terapeutycznych i aktualnych doniesieniach naukowych
Czas trwania kursu: 2 dni (20 godzin dydaktycznych)
Dzień I sobota 9-19, dzień II niedziela 9-14
Po ukończeniu kursu uczestnik ma umiejętności konstruowania programowania oraz prowadzenia zajęć z zakresu usprawniania pracy kończyn górnych. Posiada także wiedzę jak pracować w interdyscyplinarnym zespole terapeutycznym.
Uczestnik otrzymuje certyfikat uczestnictwa w szkoleniu.
Maksymalna ilość uczestników to 24 osoby
Program szkolenia
Dzień I
Prawidłowa i nieprawidłowa praca kończyny górnej i ręki z uwzględnieniem wieku rozwojowego
Anatomia kończyny górnej (mięśnie, przyczep początkowy i końcowy), obręcz barkowa
Podstawowe struktury OUN zaangażowane w procesy percepcji zmysłowej i integracji sensorycznej w odniesieniu do małej motoryki
Etapy rozwoju umiejętności funkcjonalnych kończyny górnej i ręki
Znaczenie aktywności ruchowej w usprawnianiu kończyny górnej i ręki
Wpływ aktywności mięśni posturalnych i prawidłowej postawy ciała na funkcjonowanie kończyny górnej i ręki
Testy funkcjonalne
Omówienie zasad konstruowania programu terapii
Zaburzenia pracy OUN i ich wpływ na prawidłowe funkcjonowanie ręki dziecka (MPD, wcześniactwo, DCD, zaburzenia wzroku, autyzm, wady genetyczne)
Zapoznanie z dysfunkcjami procesów integracji sensorycznej i wpływem na rozwój manualny i grafomotoryczny (nieprawidłowa dystrybucja napięcia mięśniowego)
Prezentacja wybranych metod i technik wykorzystywanych w terapii ręki (elementy metod ndt, SI, terapii manualnej, masażu Shantala, masażu klasycznego).
Praca w grupach
Analiza materiałów filmowych
Dzień II (ćwiczenia praktyczne)
Praca w grupach
Analiza indywidualnego stylu pracy z dzieckiem
Zasady wprowadzania umiejętności samoobsługowych
Nauka i doskonalenie czynności grafomotorycznych- chwyt pisarski, ćwiczenia wspomagające rozwój i doskonalenie umiejętności grafomotorycznych
Analiza wybranych pomocy pod kątem oceny ich efektywności w usprawnianiu małej motoryki (zabawki, przybory szkolne, komputer itp.)
Wykorzystanie wybranych metod i technik wykorzystywanych w terapii ręki (elementy metod ndt, SI, terapii manualnej, masażu Shantala, masażu klasycznego).
Wykorzystanie elementów integracji sensorycznej w usprawnianiu kończyny górnej i ręki
Mobilizacja kończyny górnej (otwieranie ręki spastycznej, mobilizacja barku, ramienia, przedramienia, ręki)
Terapia ręki u pacjentów spastycznych i wiotkich